Alfabiznes Wojciech Elszyn realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich
Akademia Aktywności III w gminie Kcynia.
O projekcie
Projekt Akademia Aktywności III w gminie Kcynia to dofinansowane ze środków Unii Europejskiej działania, polegające na organizacji i przeprowadzeniu działań zmierzających do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy Kcynia wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Celem projektu jest pobudzanie aktywności mieszkańców gminy Kcynia (osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu), służącej włączeniu społecznemu poprzez realizację działań o charakterze integracyjnym, zdrowotnym oraz psychospołecznym w ramach Akademii Aktywności III. Jej zadaniem jest ponadto wspieranie uczestników projektu w przezwyciężaniu bierności społecznej oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób na co dzień żyjących w środowisku narażonym na różne wykluczenia. Projekt będzie realizowany od 15 listopada 2021 do 30 czerwca 2022 roku. Dokładne dni i godziny pracy Akademii podamy do publicznej wiadomości po dokonaniu szczegółowych ustaleń w zakresie dostępności sal na potrzeby funkcjonowania Akademii.
W ramach Akademii zostało przewidzianych kilka typów zajęć dla jej uczestników. Są to w szczególności:
- wsparcie psychologiczne, opierające się na zajęciach grupowych oraz indywidualnych (szerzej o wsparciu psychologicznym można przeczytać TUTAJ),
- zajęcia związane z rozwojem zainteresowań (szerzej o oferowanych zajęciach można przeczytać TUTAJ),
- wsparcie prozdrowotne (szerzej o oferowanych zajęciach można przeczytać TUTAJ),
- wyjazdy edukacyjno-integracyjne (szerzej o wyjazdach można przeczytać TUTAJ),
- zajęcia angażujące otoczenie osób biorących udział w projekcie (szerzej o zajęciach można przeczytać TUTAJ).
By poznać szczegóły rekrutacji do projektu, kliknij TUTAJ.
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zgłoszenia chęci udziału w projekcie.
Uczestnictwo w Akademii Aktywności III jest całkowicie bezpłatne.
Przewidywane rezultaty:integracja ze społeczeństwem, zniwelowanie problemu osamotnienia i wycofania z życia społecznego,wzrost sprawności intelektualnej i fizycznej,poprawa samodzielności w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego,rozwój własnych pasji czy zainteresowań,wzrost umiejętności rozwiązywania problemów związanych np. z samotnością, wiekiem, dolegliwościami wynikającymi ze złego stanu zdrowia czy utratą pełnej samodzielności.
Projekt zakłada udział 10 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj. osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (grupa główna) oraz 4 osób z ich otoczenia. Przewiduje się, że u 6 uczestników (z grupy głównej) wzrośnie aktywność społeczna.
Osoby potrzebujące wsparcia w codziennym funkcjonowaniu to osoby, które ze względu na stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego.
Osoby z otoczenia to osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym należą także osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą lub kandydaci do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka i dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego.
Realizacja projektu została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej 11. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność Działanie 11.1 Włączenie społeczne na obszarach objętych LSR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Całkowity budżet projektu: 52 640,00zł. W tym środki z Europejskiego Funduszu Społecznego: 50 000,00 zł, wkład własny beneficjenta: 2 640,00 zł.
Rozwój zainteresowań
Działanie 1 – Trening pamięci
Celem zajęć jest aktywizacja umysłowa uczestników projektu, gdyż pamięć w pewnym wieku słabnie, a wraz z nią słabną zdolności poznawcze mózgu – dotyczy to szczególnie uczestników projektu w bardziej zaawansowanym wieku, dla których szczególnie dedykowany jest projekt (kryteria punktowane w rekrutacji). To w pamięci gromadzona jest wiedza potrzebna do wykonywania nawet tak prostych czynności, jak ubieranie się czy utrzymanie higieny. Pamięć pozwala także komunikować się z innymi ludźmi, wyrażać swoje poglądy czy podejmować decyzje. Dzięki treningowi pamięci uczestnicy projektu będą mogli poznać techniki ćwiczenia mózgu tak, by ich zdolność zapamiętywania pozostała na odpowiednim poziomie i by uczestnicy nie mieli problemów z pamięcią w codziennym funkcjonowaniu, np. pamiętali o zażywaniu przepisanych przez lekarza leków, pamiętali o terminie wizyty lekarskiej, o postawionym na gazie garnku itd., ale także, aby możliwym było zapobieganie rozwojowi zaniku pamięci i demencji, które często wykluczają z życia w społeczeństwie.
Łącznie 32 godzin zajęć, tj. 8 spotkań po 2h każde dla dwóch grup pięcioosobowych.
Działanie 2 – Florystyka
Celem zajęć jest kreatywne spędzanie czasu w grupie, rozwijanie umiejętności manualnych oraz pomoc w rozwijaniu nowych pasji. Umiejętność dekorowania kwiatami stołów, układanie bukietów wzmocni poczucie wyjątkowości osób z problemami w codziennym funkcjonowaniu oraz bycia potrzebnym, poprzez wzbogacenie różnego rodzaju uroczystości własnoręcznie zrobionymi dekoracjami. Ponadto ćwiczenia manualne, z jakimi wiąże się realizacja zajęć, przyczynią się do zwiększenia sprawności fizycznej wykorzystywanej na co dzień przy zadaniach wymagających precyzji i cierpliwości, takich jak nawlekanie igły, wiązanie sznurowadeł, cerowanie, szycie itp. Planowanie aranżacji z kwiatów mobilizować będzie osoby starsze do podjęcia wysiłku intelektualnego, dzięki czemu uczestnicy zajęć będą aktywni umysłowo, co z kolei pomoże w przeciwdziałaniu rozwojowi chorób takich jak demencja czy Alzheimer.
Łącznie 16 godzin zajęć, tj. 4 spotkania po 2h każde dla dwóch grup pięcioosobowych.
Wsparcie prozdrowotne
Działanie 3 – Fizjoterapia
Celem zajęć jest podniesienie sprawności fizycznej uczestników projektu, którzy często odczuwają pogorszenie stanu zdrowia – po pierwsze z powodu rozwijających się chorób przewlekłych, zesztywnienia mięśni, a także ze względu na spadającą wraz z wiekiem zdolność regeneracji organizmu. Dzięki fachowej pomocy fizjoterapeuty uczestnik projektu stanie się sprawniejszy fizycznie, dzięki czemu codzienne czynności takie jak ubranie się, wyjście po zakupy, poranna i wieczorna toaleta nie będą sprawiały kłopotów. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomogą w walce z chorobami, uśmierzą ból wywołany długotrwałymi dolegliwościami oraz będą zapobiegały rozwojowi chorób. Co więcej zajęcia grupowe umożliwiają interakcję uczestników, poznanie aktywności fizycznych, które wykonywać można z drugą osobą, dzięki czemu uczestnicy projektu będą zaangażowani w kooperację, a poznane ćwiczenia wykonywać będą mogli, angażując domowników czy innych członków społeczności lokalnej już po zakończonym projekcie.
Łącznie 16 godzin zajęć, tj. 4 spotkania po 2h każde dla dwóch grup pięcioosobowych.
Działanie 4 – Taniec
Celem zajęć jest wzmocnienie mięśni uczestników oraz wzmocnienie ich kondycji i koordynacji ruchowej niezbędnych w codziennym, prawidłowym funkcjonowaniu. Aktywność ruchowa to także forma terapii i środek antydepresyjny, który będzie służył zmotywowaniu osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu do wyjścia z domu i działania w zespole. Taniec poprawi samopoczucie, będzie sposobem na oderwanie się od kłopotów dnia codziennego, będzie sprzyjał wydzielaniu endorfin, które są hormonami szczęścia, dlatego też posłuży jako metoda radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałania chorobom o podłożu psychicznym. Dzięki aktywności ruchowej, zwiększą się siły witalne i chęć budowania więzi z lokalnym środowiskiem. W jednym ze spotkań (2 godz) będą mogli uczestniczyć także zainteresowani mieszkańcy obszaru LSR spoza grupy docelowej, tj. nie będący uczestnikami projektu. Celem wspólnych zajęć będzie integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z lokalnym środowiskiem. Ponadto wspólne zajęcia zaangażują członków lokalnej społeczności do działań na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Dzięki takim zajęciom uczestnicy projektu będą mieli okazję, by zaprezentować zdobyte w trakcie projektu umiejętności, a przedstawiciele społeczności lokalnej będą mieli okazję, by bliżej poznać problemy, z którymi na co dzień borykają się uczestnicy projektu – osoby mające problemy w samodzielnym funkcjonowaniu. Spotkanie będzie okazją do wspólnej zabawy, integracji, ruchu. Przewidziane jest uczestnictwo dodatkowo min. 10 osób. Na zajęcia otwarte nie będą obowiązywały zgłoszenia, każdy zainteresowany będzie mógł wziąć udział bezpłatnie.
Łącznie 16 godzin zajęć, tj. 8 spotkań po 2h każde.
Działanie 5 – Nordic Walking
Celem zajęć jest wzmocnienie mięśni oraz kondycji fizycznej uczestników, a także budowanie odporności poprzez aktywny wypoczynek. Zajęcia nordic walking pozwolą uczestnikom projektu dostrzec, że spędzanie czasu poza domem może przynieść wiele satysfakcji. Zajęcia staną się okazją do zacieśnienia więzi pomiędzy uczestnikami i pokazanie, że są aktywności, które można wykonywać zarówno samodzielnie, w parach, jak i w większych grupach. Aktywne spacery, które zostaną przeprowadzone wskażą uczestnikom projektu nie tylko podstawy techniki poruszania się z kijkami do nordic walking, ale też staną się okazją do opowiedzenia o tym, w jakim zakresie nordic walking może pozytywnie wpływać na pracę konkretnych mięśni. Założeniem zajęć jest też to, aby uczestnicy projektu poznali się nieco lepiej i kontynuowali spacery z kijkami także po zakończeniu zajęć. Dzięki aktywności ruchowej, zwiększą się siły witalne i chęć budowania więzi z lokalnym środowiskiem. Nordic walking poprawi samopoczucie, będzie sposobem na oderwanie się od kłopotów dnia codziennego, będzie sprzyjał wydzielaniu endorfin, które są hormonami szczęścia, dlatego też posłuży jako metoda radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałania chorobom o podłożu psychicznym. Będzie okazją do lepszego, bardziej aktywnego życia i poznania walorów przyrodniczych najbliższej okolicy.
Łącznie 10 godzin zajęć, tj. 5 spotkań po 2h każde.
Wsparcie psychologiczne
Działanie 6 – Indywidualne spotkanie z psychologiem
Celem spotkania jest pomoc osobie z problemami w codziennym funkcjonowaniu, mająca na celu, podniesienie pewności siebie uczestników, pomoc w zrozumieniu ich roli i wartości w życiu rodzinnym i społecznym, wskazanie sposobów radzenia sobie z problemami wynikającymi z utraty zdrowia oraz z wiekiem i utratą pełnej samodzielności a także sposobów radzenia sobie ze stresem. Dzięki zdobytej wiedzy i poradom specjalisty psychologa uczestnicy projektu będą lepiej rozumieli znaczenie aktywnego życia w społeczeństwie, szczególnie w społeczności lokalnej. Wsparcie psychologa pomoże pokonać bariery i lęki, z którymi borykają się na co dzień, np. brak wiary we własne siły, brak woli do działania, niechęć do kontaktów z innymi osobami itd. Spotkanie z psychologiem będzie pierwszą formą wsparcia uczestników w projekcie.
Łącznie 50 godzin zajęć, tj. 5 spotkań po 1h każde dla każdego uczestnika.
Działanie 7 – Grupowe spotkanie z psychologiem
Celem spotkań jest podniesienie aktywności społecznej uczestników projektu, poprzez pomoc w zmaganiu się z problemami dnia codziennego, chorobami, utratą pełnej samodzielności, zakończeniem pracy zawodowej, poczuciem bycia zbędnym – co szczególnie ważne w odniesieniu do promowanej grupy docelowej projektu – osób starszych. Zajęcia z psychologiem dostarczą uczestnikom motywacji do bycia aktywnym w lokalnej społeczności, otwarcia się na kontakty z innymi ludźmi. Pozwolą im na wypracowanie umiejętności komunikacyjnych, pracy w grupie i zwiększenie świadomości, że są wokół nich osoby w podobnej sytuacji, które dobrze rozumieją ich problemy i są w stanie pomóc sobie nawzajem. Celem zajęć jest także uwrażliwienie na to, by nie przypisywać ludziom stereotypowych ról ze względu na płeć.
Łącznie 10 godzin zajęć, tj. 4 spotkania po 2,5h każde.
Wyjazdy
Działanie 8 – Wyjazdy edukacyjno–integracyjne
Wizyta studyjna (1 dzień)
Spotkanie z uczestnikami innego projektu (trwającego lub zakończonego) w celu wymiany doświadczeń o udziale i efektach udziału w projekcie, zwiększające zaangażowanie uczestników do udziału, a także pokazujące pozytywne aspekty udziału i ukończenia projektu. Wizyta studyjna ma na celu budowanie motywacji uczestników projektu do zmiany swojego stylu życia i promować postawy aktywne w obszarze aktywności społecznej. Poprzez spotkanie z osobami, które były uczestnikami innych, podobnych projektów, u których wzrosła aktywność społeczna uczestnicy projektu będą mogli na własne oczy zobaczyć, że udział i zaangażowanie w projekt i wszystkie zajęcia w nim organizowane przynoszą oczekiwane, pozytywne skutki w zakresie aktywności.
Wyjazd do Golubia-Dobrzynia i Szafarni (1 dzień)
Celem wyjazdu jest integracja osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz pokazanie im, że w niewielkiej odległości od ich miejsca zamieszkania istnieją miejsca związane z historią, które warto odwiedzać. W trakcie wyjazdu uczestnicy projektu będą mieli możliwość spędzenia czasu w grupie, rozmowy, podzielenia się swoimi pasjami i radościami, a także wzajemnego wspierania się. Odwiedzenie miejsca związanego historycznie z bardzo burzliwymi czasami w dziejach naszego kraju (czasy średniowiecza i wojen z Zakonem Krzyżackim) będzie także okazją do odkrycia walorów edukacyjnych regionu. Uczestnicy zwiedzą z przewodnikiem między innymi zamek w Golubiu-Dobrzyniu, a także pałacyk w Szafarni oraz znajdujące się w nim muzeum chopinowskie (wraz z przewodnikiem). Będą także mieli możliwość wysłuchania audycji muzycznej, co pozwoli im obcować i uwrażliwić się na muzykę klasyczną, dostrzec, że poza zwykłą egzystencją, w życiu powinny znajdować się także chwile na doświadczanie piękna. Uczestnicy będą mieli także czas na to, by pospacerować po przylegającym do pałacyku parku i w otoczeniu przyrody i historii zapomnieć o codziennych problemach. Podczas wizyty w Szafarni będą mieli także okazję do wspólnego wyjścia do zlokalizowanej w pałacu kawiarni i przy kawałku ciasta lub lodach i kawie dostrzec, jak przyjemne może być aktywne życie. Dzięki wyjazdowi uczestnicy projektu będą mogli doświadczyć przeżyć historycznych oraz estetycznych i uwrażliwić się na doświadczenia emocjonalne. W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport, bilety wstępu do muzeum (zamek w Golubiu- Dobrzyniu i Szafarnia), przewodnik (zamek w Golubiu Dobrzyniu i Szafarnia), audycja muzyczna, poczęstunek (kawa i ciasto lub lody w kawiarni), obiad.
Wyjazd do Kruszwicy (1 dzień)
Celem wyjazdu jest integracja osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz pokazanie im, że w niewielkiej odległości od ich miejsca zamieszkania istnieją miejsca związane z historią, które warto odwiedzać. W trakcie wyjazdu uczestnicy projektu będą mieli możliwość spędzenia czasu w grupie, rozmowy, podzielenia się swoimi pasjami i radościami, a także wzajemnego wspierania się, Odwiedzenie miejsca związanego historycznie z bardzo burzliwymi czasami w dziejach naszego kraju (czasy początków Państwa Polskiego) będzie także okazją do odkrycia walorów edukacyjnych regionu. Uczestnicy zwiedzą z przewodnikiem Mysią Wieżę oraz najważniejsze atrakcje turystyczne Kruszwicy, pospacerują rewitalizowaną promenadą przy jeziorze Gopło oraz odbędą rejs statkiem po jeziorze. Pozwoli im to zapomnieć o codziennych problemach i dostrzec, jak przyjemne może być aktywne życie. Dzięki wyjazdowi uczestnicy projektu będą mogli doświadczyć przeżyć historycznych i uwrażliwić się na doświadczenia emocjonalne. W wyjeździe wezmą udział także osoby z otoczenia, by pogłębić relacje i zintegrować się z osobami wymagającymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, lepiej, w realnych sytuacjach dostrzec problemy z którymi się one borykają i tym samym zwiększyć swoją wiedzę i dostrzegalność w zakresie codziennych ograniczeń, jakie są normalnością w życiu uczestników projektu. W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport, bilety wstępu na Mysią Wieżę, przewodnik, rejs po Gople, obiad oraz poczęstunek – ciasto lub lody i kawa dla uczestników oraz otoczenia.
Wyjazd do Solca Kujawskiego (1 dzień)
Celem wyjazdu jest integracja osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz pokazanie im, że w niewielkiej odległości od ich miejsca zamieszkania istnieją miejsca związane z historią i turystyką, które warto odwiedzać. W trakcie wyjazdu uczestnicy projektu będą mieli możliwość spędzenia czasu w grupie, rozmowy, podzielenia się swoimi pasjami i radościami, a także wzajemnego wspierania się. Uczestnicy zwiedzą jedną z największych atrakcji turystycznych regionu JuraPark, gdzie wspólnie z przewodnikiem będą mogły przenieść się w świat sprzed milionów lat, a tym samym oderwać się od problemów codzienności, zapomnieć o kłopotach, zajmujących ich myśli na co dzień. Czas ten będzie też spędzony aktywnie, gdyż w JuraParku istnieje ścieżka edukacyjna – wizyta w parku będzie okazją do spaceru. Poza zwiedzaniem JuraParku w trakcie wyjazdu uczestnicy zwiedzą Muzeum Solca Kujawskiego i poznają burzliwe losy mieszkańców gminy i okolic. W trakcie wyjazdu zaplanowano również spotkanie z lokalnymi przedstawicielami kultury (np. KGW lub lokalny, tradycyjny zespół muzyczny), podczas którego uczestnicy projektu będą mogły poznać kulturę regionu leżącego w sąsiedztwie ich miejsca zamieszkania (na pograniczy Kujaw i Pomorza). W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport, bilety wstępu do JuraParku, przewodnik, bilety do muzeum wraz z lekcją historii, spotkanie z przedstawicielami kultury, obiad oraz poczęstunek – ciasto lub lody i kawa dla uczestników.
Wyjazd nad Zalew Koronowski/Bory Tucholskie (3 dni)
Celem wyjazdu jest integracja osób z problemami w codziennym funkcjonowaniu, stworzenie okazji do spędzenia czasu w grupie, rozmowy, nawiązania nowych znajomości. Wspólne spędzenie trzech dni, wspólne aktywności zasymilują uczestników projektu z ich lokalnym środowiskiem, sprawią, że osoby te poznają nowych ludzi lub poznają lepiej tych, których już znają, a z którymi mieli ograniczony kontakt. Przebywanie na świeżym powietrzu, w otoczeniu lasu, udział w zajęciach prozdrowotnych. np. joga na świeżym powietrzu, zajęcia nordic-walking lub podobne, zmobilizuje uczestników wyjazdu do spacerów i innych aktywności służących poprawie stanu zdrowia. Trzy dni będą sprzyjały nawiązaniu bliższych kontaktów, podzieleniu się swoimi troskami i otrzymaniu wsparcia, zainicjowaniu ewentualnych wspólnych działań lokalnych. W ramach wyjazdu odbędą się warsztaty z przedstawicielami lokalnej kultury (np. twórcy lub osoby kultywujące dziedzictwo historyczno-kulturowe regionu), dzięki któremu uczestnicy projektu będą mieli okazję, by porównać kulturę i tradycję własnego regionu z kulturą i tradycją lokalną. Będzie to także szansa na nawiązanie nowych znajomości i wymianę doświadczeń. Zorganizowana zostanie także wycieczka integracyjno-krajoznawcza – rejs łodzią po Zalewie Koronowskim /rejs po jeziorze w Borach Tucholskich – która sprawi, iż uczestnicy projektu przekonają się, iż w pobliżu ich miejsca zamieszkania znajdują się obszary atrakcyjne pod względem turystyczno-rekreacyjnym, co stanie się impulsem do zwiększenia ich własnej aktywności i zmobilizuje do alternatywnego spędzania wolnego czasu. Czas wolny w trakcie wyjazdu zostanie spożytkowany na aktywną integrację uczestników wyjazdu. W ramach wyjazdu zostanie zapewniony transport, noclegi w standardzie pensjonatowym, całodniowe wyżywienie (3 posiłki + deser/podwieczorek), program animacyjny i program prozdrowotny.
Otoczenie
Działanie 1 – Warsztaty dla otoczenia uczestników projektu
Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom projektu, stanowiącym otoczenie dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, wiedzy dotyczącej problemów, z którymi mogą borykać się osoby, dla których zostały przygotowane działania w projekcie. W toku warsztatów zostaną omówione najważniejsze zagadnienia dotyczące codziennej pomocy i wsparcia (zarówno bezpośredniego – fizycznego, jak i psychicznego) jakie osoby będące otoczeniem mogą okazać osobom potrzebującym wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Udział w warsztatach zwiększy wiedzę, umiejętności i kompetencje otoczenia, dotyczące form i możliwego wsparcia, jakie mogą okazać.
Łącznie 9 godzin warsztatów, tj. 3 spotkania po 3h każde.
Działanie 2 – Wspólne gotowanie
CCelem zajęć jest wzbogacenie wiedzy uczestników na temat nowoczesnych metod gotowania oraz wzrost świadomości dotyczący tego, iż to, co zdrowe, może być również smaczne i np. zmniejszać ryzyko otyłości. Osoby borykające się z problemami w codziennym funkcjonowaniu będą mogli w sposób kreatywny spędzić czas w grupie, integrować się w czasie wspólnego działania, nawiązywać nowe znajomości, odkrywać własne talenty oraz dzielić się uwagami na temat wspólnych aktywności. Zajęcia pomogą rozwijać umiejętności manualne, które osoby z problemami w codziennym funkcjonowaniu wykorzystać mogą w trakcie codziennych czynności takich jak przygotowywanie posiłków. Dodatkowo udział otoczenia osób posiadających problemu w codziennym funkcjonowaniu pozwoli na integrację, wspólne spędzenie czasu, poznanie problemów (np. manualnych), z którymi na co dzień borykają się osoby potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, uzmysłowi otoczeniu, jak funkcjonują te osoby oraz będzie okazją do zacieśnienia relacji i atmosfery wzajemnej pomocy.
Łącznie 4 godziny zajęć, tj. 1 spotkanie trwające 4h.
Rekrutacja
Kołaczkowo, 15.11.2021 roku
Rekrutacja do projektu będzie odbywała się na terenie gminy Kcynia. By przystąpić do projektu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, złożyć go w biurze projektu lub w trakcie/po spotkaniu informacyjnym, lub za pomocą poczty tradycyjnej (decyduje data wpływu do biura) – patrz zakładka KONTAKT i przejść proces rekrutacji, który opisany został poniżej. Wnioskodawca (ze względu na specyfikę beneficjentów ostatecznych) oferuje też wsparcie w dostarczaniu formularzy, nawet poprzez osobiste odwiedzenie zainteresowanych, między innymi po to, by zapobiec wykluczeniu osób niepełnosprawnych i starszych, czy nie mających dostępu do internetu. W takich przypadkach za termin wpłynięcia dokumentacji zgłoszeniowej uważa się termin jej odebrania przez koordynatora lub wnioskodawcę od kandydata. Formularz zgłoszeniowy znajduje się w zakładce DOKUMENTY.
Rekrutacja podstawowa będzie trwała do 15 grudnia 2021. Jeśli w tym czasie nie uda się wyłonić kompletu uczestników, odbędzie się rekrutacja uzupełniająca (do 31 grudnia 2021), dzięki której obsadzone zostaną wolne miejsca w projekcie.
Kryteria rekrutacyjne zostały opisane poniżej.
Kryteria dostępowe/obligatoryjne
dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj. osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (grupa główna)
Kryterium: | Dokument potwierdzający spełnienie kryterium: |
zamieszkiwanie uczestnika na obszarze gminy Kcynia | oświadczenie z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
spełnianie kryteriów przynależności do grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu) | oświadczenie uczestnika (z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą) o przynależności do grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu) lub zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, w przypadku niepełnosprawności wymagane jest orzeczenie o niepełnosprawności |
złożenie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, podpisanych przez uczestnika lub podpis rodzica/opiekuna prawnego uczestnika niepełnoletniego (i w innych uzasadnionych przypadkach) | formularz zgłoszeniowy wraz z wymaganymi załącznikami |
nieuczestniczenie w innym projekcie objętym grantem w ramach LSR Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Partnerstwo dla Krajny i Pałuk do roku 2023 | oświadczenie z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
Kryteria dostępowe będą mierzone wg zasady: SPEŁNIA/NIE SPEŁNIA, a warunkiem kwalifikowalności uczestnika do projektu będzie spełnienie wszystkich kryteriów dostępowych. Jednocześnie o udziale w projekcie będzie decydowała ilość zdobytych w trakcie rekrutacji punktów (kryteria punktowe opisane zostały poniżej), a w przypadku uzyskania przez potencjalnych uczestników tej samej ilości punktów, kolejność zgłoszeń. W pierwszej kolejności zakwalifikowane zostaną osoby wyłonione w trakcie rekrutacji podstawowej, a w przypadku nie skompletowania oczekiwanej liczby uczestników, również kandydaci wyłonieni w rekrutacji uzupełniającej.
Kryteria punktowane
dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj. osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (grupa główna)
Kryterium: | Dokument potwierdzający spełnienie kryterium: |
wiek uczestnika równy lub wyższy od 65 lat oraz zamieszkiwanie na terenie wiejskim gminy Kcynia – 2 punkty | formularz zgłoszeniowy (PESEL) oraz oświadczenie o zamieszkiwaniu z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
wiek uczestnika równy lub wyższy od 65 lat oraz zamieszkiwanie na obszarze miasta Kcynia – 1 punkt | formularz zgłoszeniowy (PESEL) oraz oświadczenie o zamieszkiwaniu z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
wiek uczestnika poniżej 65 lat – 0 punktów | formularz zgłoszeniowy |
W przypadku niemożliwości wyłonienia uczestników z powodu zbyt dużej liczby zgłoszeń lub równej ilości punktów, decydować będzie kolejność złożenia zgłoszeń (osobno rekrutacja podstawowa i rekrutacja uzupełniająca). Płeć i niepełnosprawność uczestników nie mają znaczenia, gdyż Grantobiorca zapewnia dostęp i wsparcie, jeśli w projekcie pojawią się osoby niepełnosprawne, a sam projekt w swoich podstawach jest skierowany do osób obu płci. Warunkiem zakwalifikowania jest:spełnienie przez uczestnika kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, potwierdzonych odpowiednim dokumentem urzędowym lub zaświadczeniem lub oświadczeniem (źródła weryfikacji opisane wyżej),uzyskanie danych o osobie fizycznej, m.in. płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie itp.
Dane uczestników projektu będą gromadzone na formularzu zgłoszeniowym, wypełnianym przez kandydatów na etapie zgłaszania chęci udziału w projekcie oraz innych dokumentach rekrutacyjnych. Proces rekrutacji będzie prowadzony zgodnie z zasadą równości szans, płci i niedyskryminacji. Grantobiorca zapewni dostęp do rekrutacji dla osób niepełnosprawnych (i ich asystentów), dla których zaplanuje się dodatkowe udogodnienia niwelujące bariery dostępu do spotkań informacyjnych.
W przypadku, gdy osoba rekrutowana będzie uczestniczyła w innym projekcie EFS dofinansowanym ze środków LSR Stowarzyszenia Partnerstwo dla Krajny i Pałuk, zostanie uznana w niniejszym projekcie za uczestnika niekwalifikowanego, bez względu na fakt spełnienia innych kryteriów dostępu czy punktowanych.
Wnioskodawca zakłada w projekcie także udział osób stanowiących otoczenie grupy zagrożonej wykluczeniem (4 osoby). Kandydaci do projektu stanowiący otoczenie dla osób zagrożonych wykluczeniem powinny spełniać następujące kryteria obligatoryjne:
Kryterium: | Dokument potwierdzający spełnienie kryterium: |
zamieszkiwanie uczestnika na obszarze objętym LSR | oświadczenie o zamieszkaniu z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
wskazanie w formularzu zgłoszeniowym dla którego uczestnika dany kandydat jest otoczeniem | formularz zgłoszeniowy |
złożenie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, podpisanych przez uczestnika lub podpis rodzica/opiekuna prawnego uczestnika niepełnoletniego (i w innych uzasadnionych przypadkach) | formularz zgłoszeniowy wraz z wymaganymi załącznikami |
nieuczestniczenie w innym projekcie objętym grantem w ramach LSR Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Partnerstwo dla Krajny i Pałuk do roku 2023 | oświadczenie z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
Otoczenie to osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym należą także osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą lub kandydaci do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka i dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego.
Dokumenty
Poniżej znajdują się podstawowe dokumenty, wymagane w procesie rekrutacji do projektu. By skutecznie wziąć udział w rekrutacji do projektu, należy także przedłożyć komplet dokumentów, potwierdzający spełnienie kryteriów obligatoryjnych oraz kryteriów punktowanych. Szczegółowy opis warunków, jakie powinien spełnić uczestnik oraz opis źródła spełnienia tych warunków (dokumentów, jakie należy przedłożyć wraz z formularzem zgłoszeniowym) znajdują się w zakładce REKRUTACJA.
Dokumenty zgłoszeniowe można pobrać i wypełnić także w biurze projektu w godzinach jego pracy. Szczegóły pracy biura znajdują się w zakładce KONTAKT
Dokumenty dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj. osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (grupa główna):
Deklaracja uczestnictwa w projekcie oraz formularz zgłoszeniowy – POBIERZ
Oświadczenie uczestnika projektu w sprawie przetwarzania danych osobowych – POBIERZ
Oświadczenie o zamieszkiwaniu na terenie gminy Kcynia – POBIERZ
Oświadczenie o przynależności do grupy docelowej (osoby wykluczone i zagrożone wykluczeniem) – POBIERZ
Poniżej znajdują się podstawowe dokumenty, wymagane w procesie rekrutacji do projektu dla osób z otoczenia.
Formularz zgłoszenia do projektu objętego grantem – POBIERZ
Oświadczenie uczestnika projektu dotyczące spełnienia kryteriów rekrutacji – POBIERZ
Oświadczenie o byciu otoczeniem osoby o statusie osoby wykluczonej lub zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem społecznym – POBIERZ