O projekcie
Projekt Akademia Aktywności w gminie Kcynia – razem możemy więcej to dofinansowane ze środków Unii Europejskiej działania, polegające na organizacji i przeprowadzeniu aktywności zmierzających do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców gminy Kcynia wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Celem projektu jest aktywizacja, budowanie aktywnych postaw mieszkańców obszaru objętego LSR – gminy Kcynia – zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poprzez stworzenie działającej na terenie gminy Akademii Aktywności. Jej zadaniem jest ponadto wspieranie uczestników projektu w przezwyciężaniu bierności społecznej oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób na co dzień żyjących w środowisku narażonym na różnego rodzaju wykluczenia. Akademia będzie funkcjonowała od lipca do grudnia 2020 roku. Dokładne dni i godziny pracy Akademii zostaną podane do publicznej wiadomości po dokonaniu szczegółowych ustaleń w zakresie dostępności sal na potrzeby funkcjonowania Akademii.
W ramach Akademii zostało przewidzianych kilka typów zajęć dla jej uczestników. Są to w szczególności:
- wsparcie psychologiczne, opierające się na zajęciach grupowych oraz indywidualnych (szerzej o wsparciu psychologicznym można przeczytać TUTAJ),
- rozwój zainteresowań (szerzej o oferowanych zajęciach można przeczytać TUTAJ),
- wsparcie prozdrowotne (szerzej o oferowanych zajęciach można przeczytać TUTAJ),
- wyjazdy edukacyjno-integracyjne (szerzej o wyjazdach można przeczytać TUTAJ).
By poznać szczegóły rekrutacji do projektu, kliknij TUTAJ.
Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zgłoszenia chęci udziału w projekcie.
Uczestnictwo w Akademii jest całkowicie bezpłatne.
Realizacja projektu została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej 11. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność Działanie 11.1 Włączenie społeczne na obszarach objętych LSR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Całkowity budżet projektu: 51 637,00 zł,
Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego: 48 519,00 zł, co stanowi 93,96% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu objętego grantem,
Wkład własny beneficjenta: 3 118,00 zł, co stanowi 6,04% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu objętego grantem.
Rozwój zainteresowań
Działanie 1 – Język angielski
Celem zajęć jest doskonalenie sprawności intelektualnej uczestników projektu – osób z problemami w codziennym funkcjonowaniu. Dzięki zajęciom z języka angielskiego uczestnicy będą motywowani do wysiłku umysłowego, a aktywność umysłowa sprawi, że będą efektywniej funkcjonować w społeczeństwie, a także będzie chronić przed stagnacją umysłową, która może prowadzić do demencji. Dzięki znajomości podstaw języka obcego możliwym stanie się porozumiewanie się poza granicami kraju, a tym samym uczestnicy staną się bardziej otwarci na wypoczynek poza granicami kraju, poznawanie innych kultur. Znajomość podstaw języka angielskiego sprawi, że to, co jest łatwe dla młodszego pokolenia, stanie się dostępne i osiągalne również dla nich, dzięki czemu zacierać się będzie poczucie braku pewności siebie dotycząca braku znajomości języków obcych. Uczenie się w grupie będzie okazją do poznania innych osób oraz poszukiwania nowych pasji.
Łącznie 30 godzin zajęć, tj. 20 spotkań po 1,5h każde.
Działanie 2 – Nowoczesne gotowanie
Celem zajęć jest wzbogacenie wiedzy uczestników na temat nowoczesnych metod gotowania oraz wzrost świadomości dotyczący tego, iż to, co zdrowe, może być również smaczne i np. zmniejszać ryzyko otyłości. Osoby borykające się z problemami w codziennym funkcjonowaniu będą mogły w sposób kreatywny spędzić czas w grupie, integrować się w czasie wspólnego działania, nawiązywać nowe znajomości, odkrywać własne talenty oraz dzielić się uwagami na temat wspólnych aktywności. Zajęcia pomogą rozwijać umiejętności manualne, które osoby z problemami w codziennym funkcjonowaniu wykorzystać mogą w trakcie codziennych czynności takich jak przygotowywanie posiłków.
Łącznie 10 godzin zajęć, tj. 4 spotkania po 2,5h każde.
Działanie 3 – Florystyka
Celem zajęć jest kreatywne spędzanie czasu w grupie, rozwijanie umiejętności manualnych oraz pomoc w rozwijaniu nowych pasji. Umiejętność dekorowania kwiatami stołów, układanie bukietów wzmocni poczucie wyjątkowości osób z problemami w codziennym funkcjonowaniu oraz bycia potrzebnym, poprzez wzbogacenie różnego rodzaju uroczystości własnoręcznie zrobionymi dekoracjami.
Łącznie 20 godzin zajęć, tj. 10 spotkań po 2h każde.
Działanie 4 – Trening pamięci
Celem zajęć jest aktywizacja umysłowa uczestników projektu, gdyż pamięć w pewnym wieku słabnie, a wraz z nią słabną zdolności poznawcze mózgu – dotyczy to szczególnie uczestników projektu w bardziej zaawansowanym wieku, dla których szczególnie dedykowany jest projekt (kryteria punktowane w rekrutacji). To w pamięci gromadzona jest wiedza potrzebna do wykonywania nawet tak prostych czynności, jak ubieranie się czy utrzymanie higieny. Pamięć pozwala także komunikować się z innymi ludźmi, wyrażać swoje poglądy czy podejmować decyzje. Dzięki treningowi pamięci uczestnicy projektu będą mogli poznać techniki ćwiczenia mózgu tak, by ich zdolność zapamiętywania pozostała na odpowiednim poziomie i by możliwym było zapobieganie rozwojowi zaniku pamięci i demencji, które często wykluczają z życia w społeczeństwie.
Łącznie 30 godzin zajęć, tj. 15 spotkań po 2h każde.
Wsparcie prozdrowotne
Działanie 5 – Fizjoterapia
Celem zajęć jest podniesienie sprawności fizycznej uczestników projektu, które często odczuwają pogorszenie stanu zdrowia – po pierwsze z powodu rozwijających się chorób przewlekłych, a po drugie ze względu na spadającą wraz z wiekiem zdolność regeneracji organizmu. Dzięki fachowej pomocy fizykoterapeuty uczestnik projektu (w szczególności osoby w dojrzałym wieku) stanie się sprawniejszy fizycznie, dzięki czemu codzienne czynności nie będą sprawiały tak dużych kłopotów. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomogą w walce z chorobami, uśmierzą ból wywołany długotrwałymi dolegliwościami oraz będą zapobiegały rozwojowi chorób. Dzięki lepszej sprawności ruchowej uczestnicy będą mogli uczestniczyć w wielu lokalnych imprezach, a także organizować i współorganizować wydarzenia w lokalnym środowisku.
Łącznie 30 godzin zajęć, tj. 15 spotkań po 2h każde.
Działanie 6 – Pilates
Celem zajęć jest rozciągnięcie i wzmocnienie mięśni uczestników oraz wzmocnienie ich kondycji i koordynacji ruchowej niezbędnych w codziennym, prawidłowym funkcjonowaniu. Aktywność ruchowa to także forma terapii i środek antydepresyjny, który będzie służył zmotywowaniu osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu do wyjścia z domu i działania w zespole. Celem zajęć jest także aktywizacja uczestników projektu, zmobilizowanie ich do ruchu i działania w grupie. Zajęcia mają na celu pokazanie, iż w grupie łatwiej zmobilizować się do aktywności, a wspólne działanie daje dużo satysfakcji, a także wzmacnia elastyczność ciała. Dzięki zajęciom uczestnicy projektu będą mieli możliwość popracować nad kondycją, co pomoże w poprawie wydolności układu krążenia. Dzięki aktywności ruchowej, zwiększą się siły witalne i chęć budowania więzi z lokalnym środowiskiem. W dwóch ostatnich spotkaniach (2x2godz) będą mogli uczestniczyć także zainteresowani mieszkańcy obszaru LSR spoza grupy docelowej, tj. nie będący uczestnikami projektu. Celem wspólnych zajęć będzie integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z lokalnym środowiskiem a także zachęcenie mieszkańców regionu do aktywnego spędzania wolnego czasu i dbania o swoje zdrowie. Ponadto wspólne zajęcia zaangażują członków lokalnej społeczności do działań na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Będą doskonałą okazją do swobodnych rozmów, podczas których zwłaszcza osoby starsze chętnie dzielą się swoimi sprawami, troskami. Kontakt z drugim człowiekiem będzie dla nich swoistą terapią. Przewidziane jest uczestnictwo dodatkowo min. 15 osób w każdym z tych 2 spotkań.
Łącznie 20 godzin zajęć, tj. 10 spotkań po 2h każde.
Wsparcie psychologiczne
Działanie 7 – Indywidualne spotkanie z psychologiem
Celem spotkania jest pomoc osobie z problemami w codziennym funkcjonowaniu, mająca na celu, podniesienie pewności siebie uczestników, pomoc w zrozumieniu ich roli i wartości w życiu rodzinnym i społecznym, wskazanie sposobów radzenia sobie z problemami i stresem. Dzięki zdobytej wiedzy i poradom specjalisty psychologa uczestnicy projektu będą lepiej rozumieli znaczenie aktywnego życia w społeczeństwie, szczególnie w społeczności lokalnej.
Łącznie 40 godzin zajęć, tj. 4 spotkania po 1h każde dla każdego uczestnika, (po 10 godzin jako pierwsza i ostatnia forma wsparcia oraz średnio 4h godzin w miesiącu).
Działanie 8 – Grupowe spotkanie z psychologiem
Celem spotkań jest podniesienie aktywności społecznej uczestników projektu, poprzez pomoc w zmaganiu się z problemami dnia codziennego, chorobami, utratą pełnej samodzielności, zakończeniem pracy zawodowej, poczuciem bycia zbędnym – co szczególnie ważne w odniesieniu do promowanej grupy docelowej projektu – osób starszych. Zajęcia z psychologiem dostarczą uczestnikom motywacji do bycia aktywnym w lokalnej społeczności, otwarcia się na kontakty z innymi ludźmi. Pozwolą im na wypracowanie umiejętności komunikacyjnych, pracy w grupie i zwiększeniu świadomości, że są wokół nich osoby w podobnej sytuacji, które dobrze rozumieją ich problemy i są w stanie pomóc sobie nawzajem.
Łącznie 12 godzin zajęć, tj. 6 spotkań po 2h każde.
Wyjazdy
Działanie 9 – Wyjazdy edukacyjno-integracyjne
w tym:
Wyjazd do Chełmna (1 dzień)
Celem wyjazdu jest integracja uczestników, stworzenie okazji do spędzania czasu w grupie, rozmowy, podzielenia się swoimi pasjami i radościami, wzajemnego wspierania się. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania historii kraju, zwiedzenia ruin zamku krzyżackiego, a przy okazji wyjścia z grupą na wspólną kawę do lokalnej kawiarni, rozmowę, zapomnienia o problemach. Dzięki wyjazdowi do „miasta zakochanych”, cała wyprawa nabierze emocjonalnego charakteru, uświadomi uczestnikom, że uczucia, życie z innymi ludźmi są ważne, bez względu na wiek. W ramach wyjazdu zostanie zapewniony transport, bilety wstępu, obiad i poczęstunek w kawiarni oraz przewodnik.
Wyjazd nad Zalew Koronowski/Bory Tucholskie (3 dni)
Celem wyjazdu jest integracja osób z problemami w codziennym funkcjonowaniu z mieszkańcami tej samej miejscowości/okolicy, stworzenie okazji do spędzenia czasu w grupie, rozmowy, nawiązania nowych znajomości. Wspólne spędzenie trzech dni, wspólne aktywności zasymilują uczestników projektu z ich lokalnym środowiskiem, sprawią, że osoby te poznają nowych ludzi lub poznają lepiej tych, których już znają, a z którymi mieli ograniczony kontakt. Przebywanie na świeżym powietrzu, w otoczeniu lasu, udział w zajęciach prozdrowotnych. np. joga na świeżym powietrzu, zajęcia nordic-walking lub podobne, zmobilizuje uczestników wyjazdu do spacerów i innych aktywności służących podniesieniu stanu zdrowia. Trzy dni będą sprzyjały nawiązaniu bliższych kontaktów, podzieleniu się swoimi troskami i otrzymaniu wsparcia, zainicjowaniu ewentualnych wspólnych działań lokalnych. W ramach wyjazdu odbędzie się spotkanie z przedstawicielami lokalnej kultury (np. twórcy lub osoby kultywujące dziedzictwo historyczno-kulturowe regionu), dzięki któremu uczestnicy projektu będą mieli okazję, by porównać kulturę i tradycję własnego regionu z kulturą i tradycją lokalną. Będzie to także szansa na nawiązanie nowych znajomości i wymianę doświadczeń. Zorganizowana zostanie także wycieczka integracyjno-krajoznawcza – rejs łodzią po Zalewie Koronowskim /rejs po jeziorze w Borach Tucholskich – która sprawi, iż uczestnicy projektu przekonają się, iż w pobliżu ich miejsca zamieszkania znajdują się obszary atrakcyjne pod względem turystyczno-rekreacyjnym, co stanie się impulsem do zwiększenia ich własnej aktywności i zmobilizuje do alternatywnego spędzania wolnego czasu. W ramach wyjazdu zostanie zapewniony transport, noclegi w standardzie pensjonatowym, całodniowe wyżywienie (3 posiłki + deser/podwieczorek), program animacyjny i program prozdrowotny.
Wyjazd do Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu (1 dzień)
Celem wyjazdu jest integracja osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz pokazanie im, że w niedalekiej odległości od ich miejsca zamieszkania istnieją miejsca kultury, które warto od czasu do czasu odwiedzić. W trakcie wyjazdu uczestnicy projektu będą mieli możliwość spędzenia czasu w grupie, rozmowy, podzielenia się swoimi pasjami i radościami, a także wzajemnego wspierania się. Wyjazd do Torunia stanie się także okazją do zwiedzenia miasta pod opieką profesjonalnego przewodnika. Uczestnicy projektu będą mieli możliwość poznania historii tego miasta, zwiedzania ruin zamku krzyżackiego, a także wspólnego wyjścia do lokalnej kawiarni, gdzie będą mogli zapomnieć o codziennych problemach, a także doświadczyć życia w pełni. Po zwiedzaniu miasta uczestnicy projektu wezmą udział w przedstawieniu teatralnym, jakie aktualnie będzie wystawiane w znanym i cenionym za profesjonalizm Teatrze im. Wilama Horzycy. Dzięki temu uczestnicy projektu będą mogli doświadczyć przeżycia estetycznego i uwrażliwić się na doświadczenia emocjonalne. W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport, przewodnik, bilety wstępu do teatru, poczęstunek w kawiarni, obiad.
Wyjazd do Opery Nova w Bydgoszczy (1 dzień)
Celem wyjazdu jest integracja osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz pokazanie im, że w niedalekiej odległości od ich miejsca zamieszkania istnieją miejsca kultury, które warto od czasu do czasu odwiedzić. W trakcie wyjazdu uczestnicy projektu będą mieli możliwość spędzenia czasu w grupie, rozmowy, podzielenia się swoimi pasjami i radościami, a także wzajemnego wspierania się. Wyjazd do Bydgoszczy stanie się także okazją do zwiedzenia miasta pod opieką profesjonalnego przewodnika (między innymi do zwiedzenia zrewitalizowanej Wyspy Młyńskiej i Muzeum Okręgowego). Uczestnicy projektu będą mieli możliwość poznania historii tego miasta, zwiedzania jego najstarszej części, a także wspólnego wyjścia do lokalnej kawiarni, gdzie będą mogli zapomnieć o codziennych problemach, a także doświadczyć życia w pełni. Po zwiedzaniu miasta uczestnicy projektu wezmą udział w przedstawieniu operowym (opera/operetka/balet/musical – wg aktualnego na czas wyjazdu repertuaru), jakie aktualnie będzie wystawiane w znanej i cenionej za profesjonalizm Operze Nova. Dzięki temu uczestnicy projektu będą mogli doświadczyć przeżycia estetycznego i uwrażliwić się na doświadczenia emocjonalne. W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport, bilety wstępu do opery, poczęstunek w kawiarni.
Rekrutacja
Kołaczkowo, 10.06.2020 roku
Rekrutacja do projektu będzie odbywała się na terenie gminy Kcynia. By przystąpić do projektu, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, złożyć go w biurze projektu lub za pomocą poczty tradycyjnej (decyduje data wpływu do biura) – patrz zakładka KONTAKT i przejść proces rekrutacji, który opisany został poniżej. Formularz zgłoszeniowy znajduje się w zakładce DOKUMENTY. Osobom, które nie mają możliwości dostarczyć formularza zgłoszeniowego w wyżej wymieniony sposób, Grantobiorca zaoferuje wsparcie w dostarczeniu formularza (np. poprzez osobiste dotarcie do zainteresowanego, pomoc w wypełnieniu formularza i osobiste dostarczenie formularza do biura projektu).
Rekrutacja będzie trwała miesiąc (do 10 lipca 2020). Jeśli w tym czasie nie uda się wyłonić kompletu uczestników, odbędzie się rekrutacja uzupełniająca, dzięki której obsadzone zostaną wolne miejsca w projekcie.
Kryteria rekrutacyjne zostały opisane poniżej.
Kryteria dostępowe/obligatoryjne
Kryterium: | Dokument potwierdzający spełnienie kryterium: |
zamieszkiwanie uczestnika na obszarze gminy Kcynia | oświadczenie z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
spełnianie kryteriów przynależności do grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu) | oświadczenie uczestnika (z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą) o przynależności do grupy zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu) lub zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, w przypadku niepełnosprawności wymagane jest orzeczenie o niepełnosprawności |
złożenie kompletu dokumentów rekrutacyjnych, podpisanych przez uczestnika lub podpis rodzica/opiekuna prawnego uczestnika niepełnoletniego (i w innych uzasadnionych przypadkach) | formularz zgłoszeniowy wraz z wymaganymi załącznikami |
nieuczestniczenie w innym projekcie objętym grantem w ramach LSR Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie Partnerstwo dla Krajny i Pałuk do roku 2023 | oświadczenie z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
Kryteria dostępowe będą mierzone wg zasady: SPEŁNIA/NIE SPEŁNIA, a warunkiem kwalifikowalności uczestnika do projektu będzie spełnienie wszystkich kryteriów dostępowych. Jednocześnie o udziale w projekcie będzie decydowała ilość zdobytych w trakcie rekrutacji punktów (kryteria punktowe opisane zostały poniżej), a w przypadku uzyskania przez potencjalnych uczestników tej samej ilości punktów, kolejność zgłoszeń. W pierwszej kolejności zakwalifikowane zostaną osoby wyłonione w trakcie rekrutacji podstawowej, a w przypadku nie skompletowania oczekiwanej liczby uczestników, również kandydaci wyłonieni w rekrutacji uzupełniającej.
Kryteria punktowane
Kryterium: | Dokument potwierdzający spełnienie kryterium: |
wiek uczestnika równy lub wyższy od 65 lat oraz zamieszkiwanie na terenie wiejskim gminy Kcynia – 2 punkty | formularz zgłoszeniowy (PESEL) oraz oświadczenie o zamieszkiwaniu z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
wiek uczestnika równy lub wyższy od 65 lat oraz zamieszkiwanie na obszarze miasta Kcynia – 1 punkt | formularz zgłoszeniowy (PESEL) oraz oświadczenie o zamieszkiwaniu z pouczeniem o odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą |
wiek uczestnika poniżej 65 lat – 0 punktów | formularz zgłoszeniowy |
W przypadku niemożliwości wyłonienia uczestników z powodu zbyt dużej liczby zgłoszeń lub równej ilości punktów, decydować będzie kolejność złożenia zgłoszeń (osobno rekrutacja podstawowa i rekrutacja uzupełniająca). Płeć i niepełnosprawność uczestników nie mają znaczenia, gdyż Grantobiorca zapewnia dostęp i wsparcie, jeśli w projekcie pojawią się osoby niepełnosprawne, a sam projekt w swoich podstawach jest skierowany do osób obu płci. Warunkiem zakwalifikowania jest:spełnienie przez uczestnika kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, potwierdzonych odpowiednim dokumentem urzędowym lub zaświadczeniem lub oświadczeniem (źródła weryfikacji opisane wyżej),uzyskanie danych o osobie fizycznej, m.in. płeć, status na rynku pracy, wiek, wykształcenie itp.
Dane uczestników projektu będą gromadzone na formularzu zgłoszeniowym, wypełnianym przez kandydatów na etapie zgłaszania chęci udziału w projekcie oraz innych dokumentach rekrutacyjnych. Proces rekrutacji będzie prowadzony zgodnie z zasadą równości szans, płci i niedyskryminacji. Grantobiorca zapewni dostęp do rekrutacji dla osób niepełnosprawnych (i ich asystentów), dla których zaplanuje się dodatkowe udogodnienia niwelujące bariery dostępu do spotkań informacyjnych.
W przypadku, gdy osoba rekrutowana będzie uczestniczyła w innym projekcie EFS dofinansowanym ze środków LSR Stowarzyszenia Partnerstwo dla Krajny i Pałuk, zostanie uznana w niniejszym projekcie za uczestnika niekwalifikowanego, bez względu na fakt spełnienia innych kryteriów dostępu czy punktowanych.
Dokumenty
Poniżej zamieszczamy podstawowe dokumenty, wymagane w procesie rekrutacji do projektu. By skutecznie wziąć udział w rekrutacji do projektu należy także przedłożyć komplet dokumentów, potwierdzający spełnienie kryteriów dostępu oraz kryteriów punktowanych. Szczegółowy opis warunków, jakie powinien spełnić wnioskodawca oraz opis źródła badania spełnienia tych warunków (dokumentów, jakie należy przedłożyć wraz z formularzem zgłoszeniowym) znajdują się w zakładce REKRUTACJA.
Dokumenty zgłoszeniowe można pobrać i wypełnić także w biurze projektu w godzinach jego pracy. Szczegóły pracy biura znajdują się w zakładce KONTAKT
Deklaracja uczestnictwa w projekcie oraz formularz zgłoszeniowy – POBIERZ
Oświadczenie uczestnika projektu w sprawie przetwarzania danych osobowych – POBIERZ
Wzór umowy z uczestnikiem – POBIERZ
Oświadczenie o zamieszkiwaniu na terenie gminy Kcynia – POBIERZ
Oświadczenie o przynależności do grupy docelowej (osoby wykluczone i zagrożone wykluczeniem) – POBIERZ